WTF Aegon?

Door RobIII op maandag 3 februari 2014 02:41 - Reacties (33)
Categorie: Rants, Views: 11.600

Ik kan daar zó slecht tegen hè... Van die sites die je vanaf het éérste moment al dwars zitten... om niets. Of om je de pis lauw te maken ofzo. Omdat het kan. Zoiets. Ik heb sinds kort een login op "mijnaegon" om daar mijn pensioenzaken te regelen. Oh, wauw! Hoe modern! Hoe hip!

Dus we gaan naar die website toe en daar begint het feest:
http://tweakers.net/ext/f/C28qW3xJ607QjfqSeVA0Hyvx/medium.png
Ik mag beginnen met de oh-zo-fijne cookie-waarschuwing weg te klikken. Niet dat Aegon dat verzonnen heeft, maar toch; het boort een frustratie aan die overal aangewakkerd wordt. Met dank aan onze wijze bestuurders zullen we maar zeggen.

Daarna mag ik ook het "Belangrijk bericht" wegklikken. Kun je me daar niet pas mee lastig vallen als ik daadwerkelijk probeer in te loggen misschien? Thaaaaanks!

Na het aanvragen van toegang, het wachten op een activatiecode per snail mail heb ik dan eindelijk mijn account mogen activeren. Daarna wordt me gevraagd om mijn contactgegevens. En die vul ik dus in. Daarbij gebruik ik steevast address-tags om te kunnen achterhalen welke toko mijn e-mailadres heeft gelekt wanneer ik weer eens last heb van een spamgolf. You know, zodat ik weet op wie ik moet ranten :Y) Ook vul ik braaf mijn telefoonnummer in; in, nerd dat ik ben, E.164 formaat. Uit gewoonte. Omdat ik altijd telefoonnummers invoer en opsla in E.164 formaat. Handig voor als je in het buitenland zit met je mobieltje. En daarbij is het gewoon een gestandaardiseerde notatie; dat ik in mijn dagelijks werk veel met telefoonnummers te maken heb speelt misschien ook een kleine rol O-) Maar goed. Done! Formulier klaar. We klikken op "Verder" en...

http://tweakers.net/ext/f/3Yh976Ob2CCmadNxfEd9yizp/medium.png Crap. Aegon heeft (net als veel andere bedrijven/websites) nog steeds niet begrepen dat "enge tekens" in een e-mailadres niet hoeft te betekenen dat een e-mailadres ongeldig is. Zo zijn

"very.(),:;<>[]\".VERY.\"very@\\ \"very\".unusual"@strange.example.com

en

"()<>[]:,;@\\\"!#$%&'*+-/=?^_`{}| ~.a"@example.org

bijvoorbeeld gewoon écht geldige adressen. Er zijn nogal wat manieren om een e-mailadres te valideren; van heel simpel (controleer of er een @ in voorkomt en stuur er gewoon een mailtje met een "activatielink" er in naar toe -> als het aankomt en de activatielink wordt gebruikt is het een valide (en in gebruik zijnde!) e-mailadres -> "waterdicht" dus) tot monsters van regexen die zelfs dan nog niet 100% compliant zijn (en dus niet "waterdicht") en vanalles daartussenin. En dan heb je nog de methode die Aegon (en, granted, vele andere bedrijven/websites) hanteren: moord-en-brand peeuwen als er iets anders in staat dan a t/m z, 0 t/m 9, een streepje ("minteken"), een "ander streepje" (underscore) en een punt. Bah. Daar gaat mijn address-tag. Dan maar het e-mailadres aanpassen zodat de address-tag er niet meer er in voor komt en "Verder" klikken.

http://tweakers.net/ext/f/NJDJlJMtwpsnG2OivRtp4VgV/medium.png Wel gloeiende, GLOEIENDE :( Had je dat dan niet metéén kunnen zeggen? Maar goed, dat had ik natuurlijk kunnen weten want ook in mijn telefoonnummer staan "enge tekens". Stel je voor dat er ergens iets stuk gaat. Een plusje! PEEUW!

Afijn, ook dat corrigeren we dan maar terwijl we iets mompelen over het robustness principle...

En daarmee komen we dan eindelijk aan in "het portal". En daar zien we:

http://tweakers.net/ext/f/cDKFp2KFtq87S2KEUVNlLNY3/medium.png
Dat "balkje" is er natuurlijk voor om de OCD'ers onder ons ertoe te bewegen zoveel mogelijk aan Aegon (en de NSA, want die leest natuurlijk ook mee :+ ) te vertellen over ons. Want het is van belang dat ik mijn Aegon account koppel aan mijn Facebook account en Aegon vertel in drie(!) opties welke spam ik wél en welke spam ik níét van ze wil ontvangen.

Zo'n balkje werkt natuurlijk lekker psiegolo... psiechlo... psychologisch en aangezien ik daar gevoelig voor ben ga ik braaf mijn score op 100% proberen te krijgen en ik klik dus op het "Wijzigen" knopje om op de profielpagina te belanden.

http://tweakers.net/ext/f/PgllNf1T0D64AtIoYhmHQOjd/medium.png Had ik niet nét mijn telefoonnummers al ingevuld? Waar zijn die gebleven? Dat ik een woonadres "ja/nee" twijfelachtig vind zullen we maar links laten liggen voor vandaag; dat zal vast iets met daklozen te maken hebben of mensen die tijdelijk verblijven op een andere plaats of iets dergelijks. Afijn, ik voer mijn telefoonnummers opnieuw in en sla het formulier op. Balkje staat nog steeds op 25% :| Dat was de moeite waard dan :P Even terug naar de profielpagina dan maar...
Goto begin_van_deze_alinea 8)7
http://tweakers.net/ext/f/CjR5YSE0Ib0wcEWudtGq0VLB/medium.png

Er zal vást een goede reden zijn voor deze wazigheid; mijn telefoonnummers zullen wel gecontroleerd worden (liefst door je gewoon allejezus vroeg uit bed te bellen ofzo waarschijnlijk) voordat deze "valide" zijn. Maar waarom ik mijn zojuist ingevoerde gegevens, bij het opnieuw bezoeken van de "profielpagina" dan niet meer zie is mij een raadsel. Blijken de gegevens niet te kloppen dan kun je ze toch, alsnog, op het moment dat je die conclusie trekt, uit je backend wippen, Aegon? Of "intern" ergens een vinkje bijhouden dat aangeeft of die gegevens al gecontroleerd zijn? Uiteraard moet deze "dank u voor het doorgeven van uw wijziging"-melding met een vertraging worden weergegeven (ik vermoed een AJAX request, maar ben te lam om het formulier nog eens te doorlopen met de developer console geopend) waardoor ik, als ultrahippe supersnelle gebruiker, dus heel die melding in eerste instantie niet heb gezien en bij het opnieuw bekijken van de profielpagina aldus, "onterecht", concludeerde dat mijn telefoonnummers (wéér) foetsie waren.

Ik heb helaas van het hele proces dat zich heeft afgespeeld vóór en tijdens het aanmaken van mijn account (tot ik op de snail mail kon gaan zitten wachten) geen screenshots noch notities gemaakt, maar dat verliep al nét zo stroef. Zo moet een gebruikersnaam minimaal 8 tekens zijn (why? WHY? :'( Ik wil gewoon RobIII in plaats van, noodgedwongen, "RobIIIennogwatwantandersvoldoeiknietaanAegonsstommeregels" wat ik dus geheid zou vergeten als ik niet zo hip was een password manager te gebruiken), mag een gebruikersnaam natuurlijk óók geen "enge tekens" bevatten en moet een wachtwoord minimaal 8 tekens zijn (te verdedigen; om voldoende entropie te krijgen) maar maximaal 20 (why? WHY? :'( CorrectHorseBatteryStaple is 26 tekens en mijn LastPass staat ingesteld op 32 tekens for-the-hell-of-it-want-ik-onthou-toch-geen-wachtwoorden-maar-zet-ze-in-lastpass-who-cares-hoe-lang-ze-dan-zijn-dus-neem-maar-lekker-lang-omdat-het-kan). Al is mijn wachtwoord 2574 tekens lang; als het goed is levert het een fixed-length hash op die voor iedereen hetzelfde is (de lengte, niet de hash natuurlijk :P ).

Ik ben nog maar nét klant en ben nu al gefrustreerd. Met wat geluk heb ik vóórdat ik de pensioenleeftijd bereikt heb mijn zakies online geregeld... De kans is echter vandaag weer een stapje groter geworden dat ik die leeftijd tóch niet haal omdat ik ruim voor die tijd aan een hartaanval ben overleden... teveel opwinding enzo :+

Ik neem Aegon nu even als zondebok; er zijn legio sites die precies dezelfde (en soms nog meer) frustratie veroorzaken... Ik zal wel weer een gefrustreerd mannetje zijn :P

TwitterNuJIJeKudosFacebookFriendfeedGoogle BookmarksDiggdel.ici.ousTechnoratiSphinnMixxStumbleUponYahoo! BookmarksRedditLinkedInGoogle BuzzEmailMaak je eigen RML op RobIII.nl!

Volgende: Hoe een "vandaag besteld morgen in huis" 6 dagen later aankomt 10-'14 Hoe een "vandaag besteld morgen in huis" 6 dagen later aankomt
Volgende: UPC Webcare flikt het... part 3 04-'10 UPC Webcare flikt het... part 3

Reacties


Door Tweakers user m-vw, maandag 3 februari 2014 05:45

Beetje frustratie moet kunnen, toch?

Ik had ook een account bij Aegon, en het is inderdaad heel vervelend dat je ww per post komt.

Door Tweakers user Blokker_1999, maandag 3 februari 2014 05:52

Wanneer men eisen begint te stellen aan wachtwoorden begin ik zelf al te twijfelen of deze wel gehashed worden opgeslagen en zal ik, tenzij absoluut noodzakelijk, ook niet meer verdergaan met het registratieprocess. Voor de rest kan ik ook niet anders dan je alleen maar gelijk geven. Deze webformulieren zijn alles behalve gebruiksvriendelijk te noemen.

Door Tweakers user Koffie, maandag 3 februari 2014 06:58

Wat ben je ook een ongelooflijke azijnpisser zeg!
wil je met me trouwen?

Door Tweakers user mincedmeat, maandag 3 februari 2014 07:08

Hehe, mooi stukje. Het is inderdaad ongelooflijk hoe irritant sommige sites kunnen zijn.

Door Tweakers user Testert, maandag 3 februari 2014 07:41

Heb je je activatiecode per post laten ontvangen? Da's een keuze.

Na het e-mailadres ben ik afgehaakt. Kan wel een geldig e-mailadres zijn, maar als nerd moet je weten dat er ook backend systemen zijn waarin die tekens vastgelegd moeten worden en is er natuurlijk sprake van interfacing waarin sommige tekens voor problemen zorgen.

Veel succes met zaken doen in je leven...

[Reactie gewijzigd op maandag 3 februari 2014 07:47]


Door Tweakers user RobIII, maandag 3 februari 2014 08:16

Testert schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:41:
Heb je je activatiecode per post laten ontvangen? Da's een keuze.
Niet één die ik heb gehad, maar dat kan "mijn mannetje" misschien op z'n geweten hebben.
Testert schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:41:
Na het e-mailadres ben ik afgehaakt. Kan wel een geldig e-mailadres zijn, maar als nerd moet je weten dat er ook backend systemen zijn waarin die tekens vastgelegd moeten worden en is er natuurlijk sprake van interfacing waarin sommige tekens voor problemen zorgen.
Dat weet ik als nerd en developer maar al te goed; ik "interface" regelmatig met derden. Neemt niet weg dat deze nerd ook gewoon een (eind)gebruiker is en diezelfde frustraties kan ervaren (en uiten ;) ) die non-nerds ook beleven. Overigens: voor het gros van de "interfacing problemen" heeft men in 't jaar knoop al iets uitgevonden: escaping.
Testert schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:41:
Veel succes met zaken doen in je leven...
Thaaaaaaanks!
Blokker_1999 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 05:52:
Wanneer men eisen begint te stellen aan wachtwoorden begin ik zelf al te twijfelen of deze wel gehashed worden opgeslagen
:Y
Blokker_1999 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 05:52:
en zal ik, tenzij absoluut noodzakelijk, ook niet meer verdergaan met het registratieprocess
Liever niet, maar als 't moet: boeie: ik gebruik voor elk account een uniek wachtwoord.
Koffie schreef op maandag 03 februari 2014 @ 06:58:
Wat ben je ook een ongelooflijke azijnpisser zeg!
wil je met me trouwen?
Ik weet niet of ik in "S" haar jurk pas, maar other than that: sure :Y) :P O+

[Reactie gewijzigd op maandag 3 februari 2014 08:35]


Door Tweakers user Koffie, maandag 3 februari 2014 09:25

Neem je dan wel zo'n hoed met vitrage?

Door Tweakers user azerty, maandag 3 februari 2014 10:14

Mooie post!

Mijn enige opmerking: je screenshot voor ongeldig telefoonnummer staat er 2x in ;)

Verder is het inderdaad super irritant als ze een emailadres niet willen valideren.

Is het trouwens niet mogelijk om een emailadres à la: aegon@bedrijven.roblll.nl te gebruiken? Daar is er veel minder kans dat ze erover beginnen zeiken :)

Door Tweakers user woekele, maandag 3 februari 2014 10:18

haha, herkenbaar :D

Door Tweakers user RobIII, maandag 3 februari 2014 11:02

wsitedesign schreef op maandag 03 februari 2014 @ 10:14:
Mijn enige opmerking: je screenshot voor ongeldig telefoonnummer staat er 2x in ;)
Scherp! :P Gecorrigeerd met 't juiste screenshot.
wsitedesign schreef op maandag 03 februari 2014 @ 10:14:
Is het trouwens niet mogelijk om een emailadres à la: aegon@bedrijven.roblll.nl te gebruiken? Daar is er veel minder kans dat ze erover beginnen zeiken :)
Dat kan inderdaad, maar voor dit soort zaken gebruik ik "gewoon" een GMail adres; mijn primaire e-mailadres krijgen ze sowieso al niet :+

Door Tweakers user Greveldinges, maandag 3 februari 2014 11:59

Dit soort dingen zijn inderdaad ontzettend irritant, je vraagt je toch af door wat voor personen dit systeem dan in elkaar is gezet :+

Door Tweakers user eagle00789, maandag 3 februari 2014 12:01

juist voor dit soort zaken heb ik mijn eigen domein met eigen mailserver waarop ik bij elke registratie een alias aanmaak naar mijn primaire mailadres toe.
Hierdoor kan ik op het aliasadres filteren en door gebruik te maken van ontvangstregels op de server wordt de mail meteen bij ontvangst naar de juiste map geleid.
Hierdoor zie ik in 1 oogopslag heel snel of er mail NIET van een bepaald bedrijf toch in een bepaald bedrijfsmap terecht komt.

Als voorbeeld Aegon
ik zou voor mezelf een alias met aegon@voorbeeld.nl aanmaken.
tevens wordt door het aanmaken van de alias automatisch een map aangemaakt in mijn prive@voorbeeld.nl met de naam aegon en er wordt automatisch een aegon regel toegevoegd aan de mailfilter die de mail gestuurd aan aegon@voorbeeld.nl meteen in de map aegon zet in plaats van het postvak in.

Snel een overzicht van de bedrijven die mijn e-mailadres "verkocht/weggegeven" hebben is te doen door een bepaald filter aan te zetten in de webmail die ik gebruik.

Door Tweakers user RobIII, maandag 3 februari 2014 12:05

eagle00789 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:01:
juist voor dit soort zaken heb ik mijn eigen domein met eigen mailserver waarop ik bij elke registratie een alias aanmaak naar mijn primaire mailadres toe.
Hierdoor kan ik op het aliasadres filteren en door gebruik te maken van ontvangstregels op de server wordt de mail meteen bij ontvangst naar de juiste map geleid.
Hierdoor zie ik in 1 oogopslag heel snel of er mail NIET van een bepaald bedrijf toch in een bepaald bedrijfsmap terecht komt.

Als voorbeeld Aegon
ik zou voor mezelf een alias met aegon@voorbeeld.nl aanmaken.
tevens wordt door het aanmaken van de alias automatisch een map aangemaakt in mijn prive@voorbeeld.nl met de naam aegon en er wordt automatisch een aegon regel toegevoegd aan de mailfilter die de mail gestuurd aan aegon@voorbeeld.nl meteen in de map aegon zet in plaats van het postvak in.

Snel een overzicht van de bedrijven die mijn e-mailadres "verkocht/weggegeven" hebben is te doen door een bepaald filter aan te zetten in de webmail die ik gebruik.
Dat heb ik in 't verleden ook allemaal gedaan, maar 't wordt nogal "cumbersome" zo. Vandaar de address-tags; nét zo handig, zo niet handiger omdat je niet steeds aliassen aan hoeft te maken, je kunt meteen filteren op die tags, je kunt er net zo goed als met aliassen gewoon berichtregels voor aanmaken enz. Je hebt alleen het werk dat je in je post bescrhijft dus niet meer ;). (Een ander alternatief is een "catch-all" mailbox gaan gebruiken, maar dan verzuip je weer in de spam).

[Reactie gewijzigd op maandag 3 februari 2014 12:07]


Door Tweakers user eagle00789, maandag 3 februari 2014 12:10

RobIII schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:05:
[...]

Dat heb ik in 't verleden ook allemaal gedaan, maar 't wordt nogal "cumbersome" zo. Vandaar de address-tags; nét zo handig, zo niet handiger omdat je niet steeds aliassen aan hoeft te maken, je kunt meteen filteren op die tags, je kunt er net zo goed als met aliassen gewoon berichtregels voor aanmaken enz. Je hebt alleen het werk dat je in je post bescrhijft dus niet meer ;). (Een ander alternatief is een "catch-all" mailbox gaan gebruiken, maar dan verzuip je weer in de spam).
Ik heb het vroeger dus ook zo gedaan met tags, maar vond dat juist meer werk, omdat ik dan zelf de regels moet aanmaken in mijn e-mailclient (die ik zelden gebruik).
Nu maak ik de alias met behulp van een script die verder alles voor mij inregelt en serverside de mailregel aanmaakt waardoor ik de client niet hoef aan te passen. Altijd handig als je je pc formatteert en je regels vergeet te exporteren. dat hoeft nu niet omdat de server de regels heeft en niet de client.

Door Tweakers user Siebsel, maandag 3 februari 2014 12:29

RobIII schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:05:
(Een ander alternatief is een "catch-all" mailbox gaan gebruiken, maar dan verzuip je weer in de spam).
Dat heb ik dus, in combinatie met Google Apps (wat toen nog gratis was...) Geen spam (ofja, dat wel natuurlijk, maar hun filter werkt perfect, dus praktisch gezien geen spam) en geen gedoe inderdaad met aliassen aanmaken etc. Heb mezelf aangewend om de site naam zoals in de url @mijneigendomein.nl te doen, hoef je ook nooit te raden welk emailadres je ook alweer gebruikt hebt bij de registratie ;) Zoeken in m'n mailbox kan gewoon op (bijv.) tweakblogs@mijneigendomein.nl en mochten er ongewenste nieuwsbrieven binnenkomen, kun je bij het "aan" adres gelijk zien welke site de "schuldige" is.

OT: heb een collega van de administratie ook al eens horen vloeken op Aegon. Gaf die helpdeskmedewerker als oplossing dat ze haar IE compatibiliteit maar naar IE8 moest zetten via de developer-tools. Nadat ze aangegeven had dat ze met Firefox werkte en geen IE gebruikt. :+

[Reactie gewijzigd op maandag 3 februari 2014 12:29]


Door Tweakers user Aegon Webcare, maandag 3 februari 2014 12:31

Beste Rob,

Sorry voor de frustratie!

Je geeft duidelijke en goede feedback met betrekking tot het aanvragen van een Mijn Aegon-account. Hier zijn we heel blij mee, omdat wij achter de schermen erg hard bezig zijn met het optimaliseren van Mijn Aegon. Ik heb je feedback meteen doorgegeven en we gaan hiermee aan de slag.

Ik zie dat er ook vragen zijn over het versturen van je activatiecode per post. Omdat op Mijn Aegon je financiële gegevens staan, sturen wij de eerste keer de activatiecode per post. Daarna kun je je e-mailadres verifiëren. Als je in de toekomst je wachtwoord vergeten bent en opnieuw toegang aanvraagt, sturen wij je de activatiecode per e-mail.

Heb je verder nog vragen of opmerkingen, dan hoor ik het graag!

Vriendelijke groet,

Dete
Aegon Webcare

Door Tweakers user Fly-guy, maandag 3 februari 2014 12:34

Toevallig zaterdag tegen dezelfde frustraties gelopen nadat ik eindelijk de activatiecode via de post gekregen had (hier geen keuze in, moest via de post).
Uiteindelijk gelukt, maar inderdaad niet de meest soepele methode..

Door Tweakers user mashell, maandag 3 februari 2014 13:09

Erg herkenbaar. Telefoonnummers horen inderdaad gewoon in E164 en zijn dus niet altijd 10 cijfers lang. Ik heb een wat ongebruikelijk (nou ja) huisnummer, getal - appartementsindex dus iets als 12-101, er zijn nog steeds websites die dat niet accepteren. Leuk die validatie algoritmes, maar wie weet er nou het beste of de input van de klant klopt of niet, juist ja de klant zelf! Daarom zou als het algoritme toeslaat er slechts om een bevestiging gevraagd moeten worden maar de user input altijd geaccepteerd moeten worden.

Door Tweakers user cyberstalker, maandag 3 februari 2014 13:11

Wat leuk, ik wilde ook onlangs een Mijn Aegon account aanmaken. Uiteindelijk is dat niet gelukt, omdat ik akkoord moest gaan met hun voorwaarden, terwijl die voorwaarden naar een 404 leiden. Ik kan natuurlijk niet akkoord gaan als ik niet weet waar ik akkoord mee ga.

Ik als behulpzame ICT-er natuurlijk mijn best gedaan om dit aan Aegon te melden. Ook dat ging niet zonder slag of stoot. De online chat was niet beschikbaar (het was toen al 15:30 op een vrijdagmiddag, zullen al naar huis geweest zijn). Dus maar het contactformulier ingevuld. Ietwat later kreeg ik een reject notification van Aegon in mijn email. Wat doen die idioten daar: ze proberen daar een "bedankt voor uw melding bericht" te sturen en gebruiken daar als afzender MIJN emailadres voor. Mijn server weigert dat bericht dus pontificaal, maar aangezien dat mailtje ook nog een cctje had naar henzelf stuurde hun mailserver mij netjes een bericht dat het allemaal niet aankwam.

Afijn, dat gebroddel ook doorgestuurd naar ze. Nog niets van gehoord, en dat verwacht ik eigenlijk ook niet.

Door Tweakers user kaesve, maandag 3 februari 2014 13:19

:D Is er niet een website waar dit soort 'site reviews' verzameld worden? Leuk om te lezen en ook een goede herinnering aan webdevelopers aan fouten die je eigenlijk niet mag maken :p

Door Tweakers user Vizzie, maandag 3 februari 2014 13:47

Grappig dat jij als tweaker zoveel moeite hebt met zoiets eenvoudigs terwijl duizenden non-tweakers er waarschijnlijk zonder centje pijn doorheen fietsen :)

Het had allemaal beter gekund, heb je gelijk in, maar volgens mij komen de helft van je problemen doordat jij "moeilijk" wilt doen met bijv. je e-mailadres en je telefoonnummer en Aegon het juist simpel heeft willen houden.

Haal de volgende keer even diep adem voor je je zo ergert aan een site, beter voor je hart.

Overigens erg netjes van Aegon dat ze reageren en iets met je input doen, is al die frustratie niet voor niets geweest ;)

Door Tweakers user RobIII, maandag 3 februari 2014 14:06

Aegon Webcare schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:31:
Ik zie dat er ook vragen zijn over het versturen van je activatiecode per post.
Nee hoor? Ik begrijp 't zelfs wel. Dat die post wat langer duurde dan beloofd is dan ook 't enige waar ik nog over zou kunnen zaniken, maar dat heb ik niet gedaan / doe ik niet ;) :P
Fly-guy schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:34:
Toevallig zaterdag tegen dezelfde frustraties gelopen nadat ik eindelijk de activatiecode via de post gekregen had (hier geen keuze in, moest via de post).
Uiteindelijk gelukt, maar inderdaad niet de meest soepele methode..
Er zijn meer instanties die dit doen (zoals DigiD e.d.); een extra bevestiging (hoewel ook niet waterdicht, onlangs zelfs nog in 't nieuws geweest) kan in dit geval geen kwaad. Wat ik veel liever had gezien was (desnoods optionele/opt-in) Two-Factor auth; zelfs FB, Twitter, LinkedIn en Github (om er eens een paar te noemen) ondersteunen dat; waarom financiële instellingen daar altijd pas 5 jaar later mee komen (en dan waarschijnlijk ook nog met hun eigen variant waardoor je weer een "kastje" in je la moet mikkeren of aan je sleutelbos moet hangen i.p.v. een reeds bewezen en beproefd iets te gebruiken) is me echter een raadsel.
Vizzie schreef op maandag 03 februari 2014 @ 13:47:
Grappig dat jij als tweaker zoveel moeite hebt met zoiets eenvoudigs terwijl duizenden non-tweakers er waarschijnlijk zonder centje pijn doorheen fietsen :)
Dat "rare" e-mailadres en die E164 notatie kan ik inkomen; maar je maakt me niet wijs dat er niet duizenden zijn die ook "Jan" proberen als gebruikersnaam of die "geheim" als wachtwoord proberen te nemen (waarbij die laatste terecht afgeschoten zou moeten worden). Daarbij was de initiële aanmelding ook verre van vlekkeloos, maar omdat die alweer 2 weken geleden is weet ik de precieze details niet meer. Ook de "Completeness Meter" en 't verdwijnen van nét ingevulde gegevens en 't onnodig "laat" verschijnen van de "dank u voor 't invullen, het kan even duren voordat de gegevens verschijnen" melding moet op z'n minst een paar procent van de "doorsnee gebruikers" zijn opgevallen.
Vizzie schreef op maandag 03 februari 2014 @ 13:47:
Het had allemaal beter gekund, heb je gelijk in

[...]

Overigens erg netjes van Aegon dat ze reageren en iets met je input doen,
Et voila, doel bereikt :Y) Had ik niet geblogged en "diep adem gehaald" was alles gebleven bij wat 't was; nu staat het in ieder geval "op de radar" (maar is het uiteraard nog de vraag of, en indien ja, in hoeverre er daadwerkelijk iets mee gedaan wordt).

[Reactie gewijzigd op maandag 3 februari 2014 14:45]


Door Tweakers user marcop23, maandag 3 februari 2014 16:28

Volgens mij kan je prima Nederlandse nummers beginnend met een 0 bellen uit het buitenland, als in, als je 050 3199999 belt uit Duitsland zou je gewoon RTV Noord aan de telefoon moeten krijgen. Volgens mij staat dat soort data (welke landcode hij moet kiezen als je nummer met een 0 begint) opgeslagen in je SIM.

Ik kan nu geen bron vinden trouwens, maar heb eens zoiets gelezen.

Door Tweakers user LOTG, maandag 3 februari 2014 16:37

Ach, het kan nog erger. Van die formulieren waar je ook je wachtwoord 2x moet intypen en dan nog een anti-bot phrase (die vaak door mensen ook al niet lezen is, of waar je geen idee hebt of het een hoofdletter is). Dan heb je dat allemaal braaf gedaan en is er een page refresh nodig om je te vertellen dat een van de velden niet goed genoeg is.

Helaas mag je dan weer je wachtwoord 2x en die anti-bot phrase invullen. Met geluk was het niet je username of wachtwoord die niet aan vage eisen voldeed die nu weer geweigerd word.

Door Tweakers user RobIII, maandag 3 februari 2014 17:22

LOTG schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:37:
Ach, het kan nog erger. Van die formulieren waar je ook je wachtwoord 2x moet intypen en dan nog een anti-bot phrase (die vaak door mensen ook al niet lezen is, of waar je geen idee hebt of het een hoofdletter is)
Was 't allemaal maar zo mooi. Het kan nog véél erger :Y)

Ik heb er eerder ook nog wel eens over geschreven, maar dat is uiteindelijk niet zo'n mooi stukje geworden omdat ik op dat moment te weinig tijd had.

[Reactie gewijzigd op maandag 3 februari 2014 17:23]


Door Tweakers user dyrc, maandag 3 februari 2014 18:56

en dan kots ik persoonlijk weer op de additude van het bedrijf door een minimum-lonertje die als "webcare" een berichtje onder je blog post als oplossing te zien, in de trend van 'kijk ons eens betrokken zijn'.
We downplayen jouw terechte opmerking, het "wordt doorgegeven", vriendelijke groet.

Verder een mooi stukje, en (helaas) maar al te herkenbaar

Door Tweakers user mgizmo, maandag 3 februari 2014 19:45

Siebsel schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:29:
[...]


Dat heb ik dus, in combinatie met Google Apps (wat toen nog gratis was...) Geen spam (ofja, dat wel natuurlijk, maar hun filter werkt perfect, dus praktisch gezien geen spam) en geen gedoe inderdaad met aliassen aanmaken etc. Heb mezelf aangewend om de site naam zoals in de url @mijneigendomein.nl te doen, hoef je ook nooit te raden welk emailadres je ook alweer gebruikt hebt bij de registratie ;) Zoeken in m'n mailbox kan gewoon op (bijv.) tweakblogs@mijneigendomein.nl en mochten er ongewenste nieuwsbrieven binnenkomen, kun je bij het "aan" adres gelijk zien welke site de "schuldige" is.
Ja pas ik ook toe, maar met een apart domein, eigen mailserver die de mail weer doorstuurt naar mijn echte emailadres. Door <spamdomein>.<mijnvoornaam>@<apartdomein> toe te passen, kan ik meerdere doelen definieren voor bijv mijn prive emailadres, mijn bedrijf en die van mijn partner. Ideaal, al werd mijn mailserver's ip laatst geblokkeerd door Microsoft. Dan mis je ineens mails...

Door Tweakers user W.Wonderland, maandag 3 februari 2014 22:10

RobIII schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:06:
[...]

[...]

Et voila, doel bereikt :Y) Had ik niet geblogged en "diep adem gehaald" was alles gebleven bij wat 't was; nu staat het in ieder geval "op de radar" (maar is het uiteraard nog de vraag of, en indien ja, in hoeverre er daadwerkelijk iets mee gedaan wordt).
Ik kan je vertellen dat er sinds het verplicht overschakelen naar het nieuwe systeem (mei 2013) er dus blijkbaar weinig verandert is.

Verbeterd antwoorden op mail:
Mei 2013: U ontvangt binnen 10 werkdagen een reactie van ons. -> werd niet gehaald duurde 13 werkdagen (+3x weekend)
Dec2013: U ontvangt binnen 10 werkdagen een reactie van ons. gevolgd door: Ons streven is om u binnen twee werkdagen een antwoord te geven. wat uiteindelijk het dubbele werd.
Ja ze zijn sneller geworden maar dit soort uitspraken lukt nog steeds niet.

Verbeterd invullen velden:
Mei2013 kreeg je vooraf en tijdens het invoeren van je gegevens (bevestigen met enter) geen directe foutmelding dat deze niet voldeden dit kreeg je pas indien je naar een volgend scherm wou (of actief op de vraagteken klikte), bovendien en veel erger bleef een éénmaal gegenereerd fout (bv geen speciaal teken) staan ook al voldeed je bij de correctie wel aan alle voorwaarden!! enige mogelijkheid was browser sluiten! (was 100% reproduceerbaar en heb ik meerdere malen gedaan)
Dec2013 direct melding dat dit niet voldoet en mogelijkheid tot correctie. (belachelijke voorwaarden uit blog zijn inderdaad gewoon nog geldig)

Leukste is dat als je je gegevens (activatie code) aanvraagt en je hebt problemen met inloggen dat zodra je antwoord hebt de activatie code inmiddels verlopen is.
Indien je iets doet wat verboden is (gebruikersnaam en wachtwoord noteren op papier) zodat je 100% zeker weet dat de gegevens kloppen en door de sitefout (toegegeven door Aegon) je activatiecode verlopen is je, je een nieuwe login moet bedenken omdat de oude al bestaan (raar want dat ben ik) opnieuw activatiecode sturen schijnt nog steeds niet te kunnen.

Een grote pluim: zodra je toegang hebt (en je hebt je gegevens gedownload) je met één klik de rekening kan opheffen. Eerste als test gedaan en het was binnen één dag overgeschreven. De twee andere zullen waarschijnlijk net zo gaan (hoewel het bijft een Aegon site)

Nog een leuke: met beperkte gegevens kan je simpel checken of iemand een Aegon rekening heeft (en vervolgens lekker zieken (niet getest maar hiervoor wordt online door Aegon zelf gewaarschuwd)) dit hoort niet te kunnen bij een financiële instelling.

Jammer van de lage rentes (beneden marktniveau) en het verplichte her-registreren in mei-dec anders zou ik te lui zijn geweest om over te stappen aangezien alles voorheen prima werkte.

Door Tweakers user Kevinp, dinsdag 4 februari 2014 08:08

Ach ik kreeg een brief met een activatiecode (veel te kort geldig). En wat denk je je vult de code in "page not found".

Na wat e-mail verkeer moet je je klantnummer enzo even opsturen. OP zich geen probleem. Maar zet zoiets dan op die brief met die activatiecode. Nu moet ik dat ergens gaan opzoeken.

Door Tweakers user downtime, dinsdag 4 februari 2014 11:28

Nog eentje voor het rijtje: Ik heb de laatste maanden al een paar keer meegemaakt dat mijn emailadres simpelweg geweigerd werd. Het is een simpel adres (voornaam@achternaam.tld), geen bijzondere tekens, maar wel onder een TLD die vrij nieuw is (sinds 2010 ofzo). En blijkbaar valideren sommige sites je emailadres tegen een lijst met "toegestane" TLD's.

Tip: Als je toch valideert tegen een lijst met TLD's dan kun je maar beter zorgen dat die lijst niet jaren achterloopt.

Door Tweakers user Ikke_Niels, dinsdag 4 februari 2014 11:39

Waar ik mij over verbaasde is dat je de optie had om je account te linken/te maken via facebook...

Ik heb gewoon ouderwets gedaan via de mail, de mensen die dat doen moeten direct onder financieel toezicht gezet worden :P

Trouwens na het aanmaken van mijn account miste 90% van de gegevens, uiteindelijk een paar dagen gewacht en toen wat het "uit zichzelf" hersteld, geen idee of het systeem overbelast was of dat de batchjobjes draaien 1 keer per dag... maar ja :P

[Reactie gewijzigd op dinsdag 4 februari 2014 11:42]


Door Tweakers user F1k, dinsdag 4 februari 2014 13:02

Wat ik niet snap:
Kapitalisme, wet van vraag en aanbod etc.

Er zijn meer aanbieders van diensten. Het kost je misschien wat moeite of geld, maar organisaties die prutproducten verkopen moet je niet gaan steunen. Als Aegon zich een maand lang niet aan de afspraken met mij zou houden ga ik toch echt op zoek naar een ander.

Het klinkt misschien stom, maar dit gaat over jouw pensioen. Als ze al zoiets simpels als een website maken verprutsen en zich (zoals door iemand anders hier gemeld) niet aan de afspraken kunnen houden voor het sturen van een reactie, zoek dan een andere partij. Als ze dit soort dingen nu niet kunnen hoe weet je dan dat ze straks jouw pensioen fatsoenlijk uit kunnen keren?

Als je natuurlijk genoegen neemt met brakke service omdat je daar over tig jaar een paar euro extra per maand uit haalt of die nu minder uit hoeft te geven dan moet je dat zelf weten ^^

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 4 februari 2014 14:09

F1k schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 13:02:
Wat ik niet snap:
Het klinkt misschien stom, maar dit gaat over jouw pensioen. Als ze al zoiets simpels als een website maken verprutsen
Als Aegon's primaire bedrijfsdoel websites bouwen was had ik wel twee keer nagedacht om met ze in zee te gaan. Gelukkig hebben ze hun primaire focus op andere zaken liggen en neem ik aan dat ze dat beter op orde hebben ;) Dat de website (die waarschijnlijk zelfs uitbesteed is aan een andere toko) dan wat nukken vertoont... ach.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 4 februari 2014 14:10]


Reageren is niet meer mogelijk