Software bloat

Door RobIII op maandag 25 augustus 2008 02:38 - Reacties (37)
CategorieŽn: Development, Rants, Views: 9.724

We kennen het allemaal; je komt een handig programmaatje tegen en gebruikt dat jaren met plezier; neem bijvoorbeeld ICQ. In den beginne was dat gewoon een hartstikke leuke chat client die deed wat 'ie moest doen: chatten en basta. Tegen de tijd dat het door AOL werd overgenomen waren ze mij al kwijt, en sindsdien is het alleen maar meer bergafwaarts gegaan. Het is lang geleden dus ik weet de exacte versies niet meer maar er was een punt, dat ik het breekpunt zal noemen, waarop ik de nieuwste versie van ICQ installeerde en me afvroeg waar optie X nu weer zat en hoe ik in godsnaam een contact, 'alsjeblieft', mocht toevoegen.

http://tweakers.net/ext/f/lzc1prdPYe28iD7yXdD6RXCO/full.gif Anno 2008 is ICQ een uit de krachten gegroeide alles(-willen)-kunner. Ik heb het zojuist even gecontroleerd, maar de download is nu dus al 13.9 hele megabytes 'zwaar'. Natuurlijk, we hebben tegenwoordig breedband! Screw it! Toch :? Het was ooit anders :|

Goed, ICQ is dus niet meer mijn favorietje en, naar mijn smaak, dus te lomp geworden. Maar het blijft niet bij ICQ. Neem de Adobe Reader. "Total file size: 33.5MB". Voor een programma waar ik gewoon wat veredelde documentjes mee wil weergeven gewoon ronduit belachelijk! Kijk eens naar de history van dat ding.

Het is me niet te doen om de filesize; die wordt naarmate software volwassen wordt, logischerwijs, groter. Maar wat ik niet begrijp is waarom die Reader, je weet wel, een programma waarmee je een bestand weergeeft, dan zichzelf ook nog even in mijn startup moet nestelen en als achtergrondproces alvast moet gaan draaien iedere keer dat ik mijn systeem start. WHY! For crying out loud! Omdat 'ie dan niet in 18 maar in 17 seconden start? Wat is daar het nu van?

Is het me dan te doen om allerlei processen die ongewild gestart worden? Ja, gedeeltelijk wel. Als je niet oppast heb je in no-time na een reboot van je systeem al 18 programma's "handig" in de achtergrond draaien zonder dat je daarom gevraagd hebt. Kost me onnodige CPU cycles en onnodig veel geheugen. Dus we stouwen er wat RAM bij, dikkere CPU...hell, een nieuwe PC voor mijn part!

Conspiracy! De hardware fabrikanten willen ons nieuwe spullen aansmeren die we anders niet nodig zouden hebben. Kan ik kort over zijn: geloof ik niet in.

http://tweakers.net/ext/f/xs7XtxEWc632Cjq1EJJPgfd2/full.jpg Dus, mijn readertje is lomp groot geworden. Moet ik maar mee leren leven. Die achtergrondprocessen sloop ik zelf wel eruit; ik ben handig genoeg. Maar diezelfde reader probeert me ook, als ik even niet oppas, een Yahoo! toolbar door mijn strot te duwen. Wat moet ik daar nou weer mee? Mijn homepage is Google.com, ik heb een Google toolbar (waar ik ook pas sinds een jaar mee werk, voorheen wou ik ook daar niet aan) en een prima browser die me snel en handig genoeg laat zoeken. Ik weet ook wel dat Adobe er leuk aan verdient, maar ben ik er mee gediend? Verliezen jullie niet een beetje je klant uit het oog, dames en heren Adobe?

http://tweakers.net/ext/f/kPMel13atEqAEduyP0CPNHE3/full.jpg En dan valt zo'n Yahoo! toolbar nog mee; het varieert van toolbars, spyware die ongemerkt vanalles rommelt, adware die reclame aan je opdringt, "handige" Bonzi Buddies tot een JAVA runtime die me een complete OpenOffice door de strot probeert te duwen! Zijn ze nou helemaal betoeterd? Again, ik mag mezelf wel als 'poweruser' beschouwen en dat soort zaken overkomt me dus niet (ik pas wel op met wat ik wel en wat ik niet installeer), maar de gemiddelde huis-tuin-en-keuken gebruiker ziet zoiets niet of weet Łberhaupt niet dat die rommel "optioneel" is en installeert het dus gewoon. Niets mis met OpenOffice, echter ik installeer het wel als ik dat zťlf wil, wanneer het mij uitkomt. En niet 'stiekem' als ik eens op een maandagochtend een JRE update doe en nog net, goddank een slok koffie genomen, een vreemd vinkje zie staan.

http://tweakers.net/ext/f/y1ZDIuXA1OUeHQ9C5JwSfxqW/full.gif Nog een mooi voorbeeld vind ik Quicktime. Die maakt het helemaal bont. Die start niet alleen "handige achtergrond taakjes", een systray ding dat geen hond gebruikt en, als ik niet oppas, iTunes. Nee, Quicktime speelt het ook klaar om alle bestaande bindingen die ik aan mijn bestanden heb gekoppeld doodleuk te overschrijven met een Quicktime binding. Een MP3 wordt dan niet meer afgespeeld met WinAMP maar Quicktime. Een MPEG bestand wordt niet meer met mijn mediaplayer maar met Quicktime afgespeeld. Een PNG wordt niet meer geopend met mijn image viewer maar met Quicktime. En ga zo maar door. En dat is nog niet alles, want de dames en heren van Quicktime presteren het ook om mijn browsers (ja, dat ziet u goed, meervoud ja!) over de zeik te helpen. Mijn browsers neigen opeens, net als mijn Windows installatie, wel heel erg naar Quicktime!

Ook deze flauwekul overkomt mijzelf zelden, dit is wederom gewoon oppassen met installatie van software. Maar wederom, een 'gewone' gebruiker ziet daar niet veel van want het zit achter allerlei knopjes verborgen of durft er niet aan te komen want het staat nou eenmaal goed zo en dan zal het wel goed zijn. *Next* *Finish*.

Waarom, o waarom, kan die Quicktime dan niet even het fatsoen opbrengen om dan alleen de niet-bestaande bindingen te 'nemen'? Zo moeilijk is het toch niet om te kijken of er al een binding is en zo ja, daar met je vuile poten van af te blijven? Ik kan dan nog altijd via het opties scherm, wat ik via de o-zo-handige systray rommel in 2 muisklikken kan benaderen, die binding alsnog maken. Of via het configuratiescherm natuurlijk, want daar staat Quicktime ook te pronken. Of via een rechtsklik op een willekeurig media-element in mijn browser, want... je snapt het wel.

Wat hier overigens prima bij aansluit zijn drivers. Een driver is een stukje software dat ervoor zorgt dat Windows mijn hardware kan aanspreken. Ja, zegt de marketing van <fabrikant>, het kan ook "zoveel meer zijn!". En dat doen de jongens bij (o.a.) NVidia dus ook. VGA drivertje: hoppa! 40 Mb lichter. Met, wederom, allerlei systray rommel, achtergrond processen voor Jan Joker, dual monitor zooi die Windows prima zelf kan regelen enzovoorts. Printer driver van HP: honderdachttien hele megabytes! Hallo? Wat? U viel ook van uw stoel? Ik wil gewoon printen! Ik hoef geen HP startpagina, 22 utilities die monitoren of mijn inktpotjes nog 'vol' zijn, verschillende achtergrondprocessen die God-knows-what doen enzovoorts! Aaargh! Ik ... wil ... gewoon ... EEN BRIEF, FOTO OF WEBPAGINA AFDRUKKEN!! :( ROT OP MET JE ZOOI!
(Toegegeven, er zijn vaak 'uitgeklede' versies te downloaden van de fabrikanten zelf; maar doet een doorsnee gebruiker dat dan?)

http://tweakers.net/ext/f/M0Ron4weoQWEnbHzPrsm1SA8/full.gif Ik blijf benadrukken dat mijn systeempje nog steeds mooi 'kaal' is. 4 iconen in mijn systray waarvan 1 de (windows!) volumeregeling (en niet die rommel van RealTek), 1 (windows!) icoon van mijn netwerkkaart (en niet die rommel van Intel), 1 voor het 'veilig verwijderen van hardware' (wat ik nooit doe :P USB sticks verwijder ik gewoon *poef* ) en 1 voor mijn eigen QuickClip programmaatje *kuch O-) *.

Er zijn prima (al dan niet gratis) alternatieven voor veel van deze software. Velen daarvan gebruik ik. Maar hoe lang duurt dat? Wanneer gaan zij 'bloaten'? En zijn de programmeurs, waar ik ook toe behoor overigens, niet allemaal een beetje doorgeschoten? Natuurlijk ben ik blij met allerlei functies in mijn Office 2007 (die ik eigenlijk nooit gebruik maar ze zitten me ook niet dwars mits goed geconfigureerd en geÔnstalleerd) en natuurlijk ben ik blij met 'active forms' in PDF's. Er zijn zat dingen te verzinnen die de 'bloat' van software wťl rechtvaardigen; maar dat doe je dan om je gebruikers te plezieren, niet om over hun rug nog wat extra centen eruit te persen bij Google of Yahoo!. En dat doe je om je software waardevoller te maken, niet om je gebruikers onwetend in de smiezen te kunnen houden op vlakken waar je bedrijf zich (nog) niet eens begeeft. Je doet het om de productiviteit te verhogen, niet om je gebruikers te verwarren met 700 'handigheidjes' in je product die door geen hond gebruikt worden. En als je ze dan inbouwt, zet ze dan wťl wat 'dieper' weg zodat je jan modaal er niet mee lastig valt en zodat hij ook nog wijs kan worden uit de overvloed aan functies.

En als je dan toch allerlei rommel wil aanbieden; werk dan met plugins. Die kan ik los downloaden, zelf installeren, zelf activeren en deactiveren en zelf verwijderen als ze me niet meer bevallen. Je geeft derde partijen ook betere mogelijkheden om je software aan te vullen waardoor je software nog onmisbaarder wordt en nog harder verkoopt. Oh nee, stel je voor dat die derden een graantje meepikken van je succes! :X
Every program attempts to expand until it can read mail. Those programs which cannot so expand are replaced by ones which can.

- Jamie Zawinski, Jargon file entry
En don't get me started on Nero ... *zucht*

TwitterNuJIJeKudosFacebookFriendfeedGoogle BookmarksDiggdel.ici.ousTechnoratiSphinnMixxStumpleUponYahoo! BookmarksMaak je eigen RML op RobIII.nl!

Volgende: Opa vertelt 08-'08 Opa vertelt
Volgende: Drummen 08-'08 Drummen

Reacties


Door Tweakers user RobIII, maandag 25 augustus 2008 03:54

Overigens, in hetzelfde straatje, zeer het lezen waard:
http://crisp.tweakblogs.n...g-performance-impact.html

Ook onze webpagina's worden steeds 'dikker' om te serveren. Daar gaan we precies dezelfde kant op :'(

En onder het motto "de medaille heeft altijd twee kanten": Joel Spolsky nuanceert (of weerlegt) mijn blogje een beetje denk ik; ook even lezen dus! Ik ben het alleen niet altijd 100% met hem eens. Verder trouwens een prima vent en zeker de moeite waard om ook in je RSS reader te gooien.

[Reactie gewijzigd op maandag 25 augustus 2008 04:08]


Door Tweakers user xdcx, maandag 25 augustus 2008 04:05

Hier ben ik het dik mee eens.

Over 10 jaar als ik ergens manager ben bij een software bedrijf hoop ik nog steeds dezelfde visie te hebben als jij en ik nu!
Maar eerst nog mn studie afmaken, pas net me P binnen :P

Door Tweakers user Lighteye, maandag 25 augustus 2008 06:21

Nero is toch wel het voorbeeld hoe het niet moet. En een "patch" is gewoon het hele programma opnieuw downloaden (paar honderd MB dus) :X

MSN Messenger kan er ook wat van trouwens evenals Windows Media Player.
Zullen we het over Vista gaan hebben of zullen we dat maar laten ;)

Ik erger mij er ook aan. Men schrijft de software met in het achterhoofd conform de gemiddelde hardware dat beschikbaar is (men heeft de hardware toch wel en het kost vrijwel niets meer zijn de veelgehoorde argumenten). Terwijl ik toch de ervaring heb dat in het verleden meer rekening werd gehouden om het zo compact mogelijk te houden en dat software alleen deed waar het voor bedoeld was. En het vrij normaal was een volgende versie nog compacter proberen te maken met (snelheid)optimalisaties.

eMule is naar mijn idee wel een positief voorbeeld van tegenwoordig die hier nog wel aan voldoet. Winrar ook en Winzip weer hoe het niet moet.

Door Tweakers user Marv, maandag 25 augustus 2008 07:45

"Nee, Quicktime speelt het ook klaar om alle bestaande bindingen die ik aan mijn bestanden heb gekoppeld doodleuk te overschrijven met een Quicktime binding. Een MP3 wordt dan niet meer afgespeeld met WinAMP maar Quicktime. Een MPEG bestand wordt niet meer met mijn mediaplayer maar met Quicktime afgespeeld. Een PNG wordt niet meer geopend met mijn image viewer maar met Quicktime. En ga zo maar door."

Ik denk dat ze op de vriendelijke manier hun marktaandeel niet echt zullen zien groeien... en daar gaat het om. Jouw programma is 't best en iedereen moet dat gebruiken (toch?).

Door Tweakers user Paulusbrand, maandag 25 augustus 2008 08:42

Heerlijk verhaal... Ik wil hier geen complete discussie starten, maar dit is dus precies een van de redenen waarvoor ik ben overgestapt op linux. Om preciezer te zijn, Gentoo. Hier bepaal je zelf welke programma's je installeert en kan je ook van tevoren duidelijk zien wat voor software er nodig is om dit programma te draaien. Al kwam ik gister er gister tot mijn grootste verbazing achter dat adobe reader 8 op mijn pctje stond. Gelukkig kan ik snel zien welk programma van reader afhankelijk is, en terug stappen op mn veel lichter en snellere epdfview.

Door Tweakers user Arfman, maandag 25 augustus 2008 09:01

Zeer herkenbaar. Ik heb al een hele lijst met software vervangen door lichtere versies omdat ze simpelweg te bloated werden.

ICQ -> MSN (met apatch van mess.be)
Nero -> CD Burner XP
ACDSee -> IrfanView

En ga zo maar door. Nieuwste trend die ik zie (en zelf ook gebruik) is applicatievirtualisatie (http://www.portableapps.com). Niks installeren, elke .EXE in z'n eigen virtuele "wereld", niks geen gedoe meer met DLL's en uninstall, of ellenlange reinstall procedures van je PC, Windows blijft lekker schoon en snel, enzovoort.

Door FransIII, maandag 25 augustus 2008 09:19

Och, zolang je nog een zoon hebt die af en toe nog eens iets wegknikkert van je PC of je helpt met de essentiŽle dingen te installeren van nieuwe proggies of de "webmaster" van <deze site> af en toe eens aan de hand neemt is het probleem dat je schets al gelijk een stuk gerelativeerd. Al vraag ik me af of de tijd ťn energie die gestopt wordt in bloggen uiteindelijk niet ten nadele gaat van bovenstaand "voorrecht".


Door FransIII, maandag 25 augustus 2008 09:31

3 maal is scheepsrecht: dus just try: www.vhvg.nl (the old fashion way)
(Dat komt er van als je schriftelijk les volgt bij je zoon en deze optie: [url="<link hier>"]<omschrijving hier>[/url] gemaild krijgt om een link te kunnen verbergen in de blog).
Zucht: Zat er maar een extra tooltje bij met een uitleg voor newbee's _O_

Door Tweakers user Cyphax, maandag 25 augustus 2008 09:44

Weet je wat nog erger is dan al deze vieze softwarebloat? Dat het de gemiddelde gebruiker weinig uitmaakt. Echt waar, die klagen daar nooit over. Ik heb verschillende mensen gezien uit de categorie doodgewone huis-tuin-en-keukengebruiker en die vinden het wel best, als die filmpjes maar afgespeeld worden, en als ze die ontzettend leuke powerpointpresentaties maar kunnen bekijken. PDF'je moet ook geopend worden. ICQ, AOL Messenger, MSN Messenger, ondanks dat die software dus allemaal eigenlijk gewoon troep is werkt het stiekem ondanks alles wel redelijk. Het is traag, maar de webcam doet het. Ik kan wel in al mijn elitaire superioriteit zeggen: hier, heb je Pidgin, da's sneller, handiger en kan je ook nogeens meerdere accounts aanzetten. En dan ineens gaat het verkeerd. De webcam doet het niet, shit. Hoe moet ik een bestandje versturen? Waar stel ik m'n foto'tje nou in? Waar is de knop voor m'n e-mail? De webcam wordt niet ondersteund. Zeg het is pas 2008, je kunt ook teveel willen he. Waarom kunnen mensen het wel vinden met MSN Messenger, maar niet in Pidgin? Zijn wij nou zo slim, of... of ligt het gewoon aan ons?

Ik ga ook verder geen moeite meer doen, mensen mogen het zelf weten. Ik wil het wel opperen, maar aan de andere kant: hoeveel alternatieven zijn er nou helemaal? Tuurlijk, voor je PDF's kan je net zo goed Foxit installeren, maar als mensen die moloch van Adobe hebben: ook goed. Niet mijn probleem, als ik het wil proberen op te lossen krijg ik vanzelf telefoontjes, omdat ze iets niet meer kunnen vinden. Ik geloof niet zo heilig meer in het verhaal van alternatieven die wel effe doorbreken puur omdat de rest bloat is. Het is een ander verhaal als het gaat om bijv. Internet Explorer, dan gaat het om de veiligheid van het systeem, maar verder...

Door Tweakers user RobIII, maandag 25 augustus 2008 10:15

Inderdaad, een groot deel van het probleem is dat het mensen gewoon niet boeit. Nu heb ik pa en anderen die me (sporadisch) lastig vallen met dat soort zaken ondertussen wel aardig "opgevoed", maar het is wel een reden waarom ik steeds meer 'nee' verkoop als er weer eens iemand belt omdat ze zo'n trage PC hebben. Tegen sommige lui kun (en wil ;) ) je geen 'nee' zeggen maar je elke keer met lood in de schoenen ergens naar toe slepen schiet ook niet op.

Pas nog een (best aardige) HP laptop onder handen gehad, die, recht uit de fabriek(!), gewoon ont-zet-tend traag was. Vista, bak HP meuk erop, Roxio rommel, en weet ik het wat al niet meer... bah :r Maar dat kon nog wel eens een rant an sich worden :+ Eerst maar weer eens een leuk stukkie schrijven voor het een rants-only blog wordt ;)

[Reactie gewijzigd op maandag 25 augustus 2008 10:16]


Door Tweakers user boe2, maandag 25 augustus 2008 10:38

Wat dacht je van "googleupdater.exe"? Hardnekkiger dan eender welk stuk spyware. Al verscheidene keren via de officiŽle weg uninstalled en ook gewoonweg de exe files zelf verwijderd: dat rotding blijft terugkomen en ik weet niet eens waar het vandaan komt.

MSN is tegenwoordig even erg als ICQ. Al eens het geheugenverbruik van dat ding bekeken? Het moet enkel boodschappen versuren en ontvangen! Gelukkig dat hier degelijke (open source) alternatieven voor te vinden zijn.

De absolute koningen van de bloatware blijven echter (zoals hierboven vermeld) de laptopfabrikanten: die hun windows installaties zo bloated aanleveren dat ze standaard 5 minuten zoet zijn alvorens ze volledig opgestart geraken. "Recovery" cd wegwerpen en zelf een verse installatie erover werpen is de boodschap, maar dat is jammergenoeg niet altijd besteed aan de gemiddelde gebruiker.

Door Tweakers user X-DraGoN, maandag 25 augustus 2008 10:53

Weet je wat het probleem is van die laptop installaties, die zijn inderdaad veel te traag en je wilt er absoluut een andere Windows over heen keilen maar dat gaat niet, aangezien je niet 'die bepaalde versie' hebt die alleen op die bepaalde PC mag geÔnstalleerd worden anders komt Redmond achter je aan. Je hebt wel fijn een stickertje plakken op de onderkant van je laptop dat hij 'helemaal legaal is', maar je kan het niet ingeven bij een gewone Windows installatie anders begint hij te zeuren over dat het geen HP/Lenovo/ACER/... whatever ding is... Windows licenties zijn ook bloat ware als je het mij vraagt en dan ben ik nog niet over server licenties begonnen, misschien moet ik ook maar eens een 'rant' posten daarover ... :x

Veder steun ik je trouwens helemaal, ik heb Windows gewoon d'r compleet afgesmeten en alles in een OS variant aan het doen. Pidgin, Evolution, Firefox, Linux ...

Door Tweakers user mabarto, maandag 25 augustus 2008 11:00

Je QuickClip tool is gratis zo te zien. Als je een bedrijf hebt en je moet geld verdienen dan kan het zo zijn dat:
A) je als een kat in het nauw gedreven wordt, omdat je verlies maakt.
B) dollar tekens in je ogen gaat krijgen / ala dagobert duck.

Het is een logisch gevolg. Niet waar ik blij mee ben als we jouw onderwerp aanhalen, maar ja, zo werkt de economie.

Door Tweakers user RobIII, maandag 25 augustus 2008 11:02

Je QuickClip tool is gratis zo te zien.
Ja, maar gelukkig verdien ik daar mijn brood dan ook niet mee ;) Da's gewoon een tool die ik voor eigen gebruik heb ontwikkeld en toen 'ie klaar was dusdanig 'aardig' uit was gekomen dat ik 'm wel wou delen met de rest van de wereld.

Door Tweakers user Greyh0und, maandag 25 augustus 2008 11:03

Om dan maar ook even maar een paar alternatieven te geven:
adobe reader -> foxit reader; kan als installer of als .zip gedowned worden. is ~1MB groot en zeer snel opgestart.
ICQ -> pidgin (?) is waarschijnlijk erg verschillend, maar wel vlot en het doet wat het moet doen: chatten.
Google toolbar -> niets: waarom de google toolbar hebben als je in IE7/Fx2/3/Opera ingebouwde anti popup hebt en rechts bovenaan een zoekbalk voor google/msnsearch/yahoo?
quicktime -> quicktime alternative (of zoals het tegenwoordig heet: QTlite) met Media Player Classic :)

zo, kunnen alle mensen hun BLOAT vervangen voor wat lichters.

Door Tweakers user mabarto, maandag 25 augustus 2008 11:04

Precies. Voor jou gelden die mogelijkheden dus niet. (totdat je geen geld wilt investeren in je webhost en ook geen donaties (meer) krijgt).

Door Jan, maandag 25 augustus 2008 11:14

Je bent skype vergeten :P Nestelt zich tegenwoordig ook als plugin in de browser om html pagina's te scannen op telefoonnummers. Daar komt dan automatisch een skype linkje bij. Superhandig...

NOT :x

Door Tweakers user RobIII, maandag 25 augustus 2008 11:21

Mijn 'lijstje' was dan ook alles behalve compleet; er zijn nog tientallen (en eigenlijk wel honderden) stukken software die, wat mij betreft, vallen onder bloatware. En @Greyh0und: die alternatieven ken ik, jij, en de gemiddelde tweaker; maar de doorsnee gebruiker niet. En wat doen we daar aan?

Door Tweakers user dcm360, maandag 25 augustus 2008 11:54

Om nog maar eens op die laptops terug te komen: een regelrechte ramp inderdaad. Pas hadden we hier thuis een nieuwe laptop en nadat ik met wat hulp van msconfig en regedit de ergste zooi er uit had gehaald startte dat ding al bijna 2 keer zo snel. Je zou toch bijna zeggen: haal die zooi eruit en adverteer met: onze laptops starten twee keer sneller dan die van de concurrent :P Maar ja, het is blijkbaar belangrijker om al die handige programma's, eh nee, troep mee te leveren dan een vlot werkend product. Het is gewoon mogelijk, op mijn pc, de enige die geen zelfbouw is hier, is het een kwestie van twee vinkjes weghalen. Nu moeten de andere fabrikanten daar nog wat vab leren...

Door Tritimee, maandag 25 augustus 2008 13:07

Amen, ben het helemaal met je eens.

Door Tweakers user MSalters, maandag 25 augustus 2008 13:39

Ik kan uit eigen ervring vertellen dat die systray apps werken. Ten eerste implementeren ze nogal eens functies die anders in een driver zouden komen. Dat betekent dat een crash niet langer heel Windows om zeep helpt, maar alleen dat specifieke deel.

Ten tweede is het handiger om die systray apps standaard te starten. Tweakers hebben ze niet nodig, maar tweakers kunnen die standaard startup ook uitzetten. De gemiddelde gebruiker kan die startup niet voorkomen, en vanwege hetzelfde gebrek aan technische kennis hebben ze die apps typisch wel nodig.

En om nog een misverstand uit de wereld te helpen: applicaties gebruiken niet zomaar CPU cycles. Genoeg systray apps doen niets anders dan wachten op een message van Windows. Geen actie = geen CPU cycles. En bij gebrek aan CPU cycles zal hun virtual memory ook snel worden geswapped, dus RAM hebben ze ook niet echt in gebruik.

Door Tweakers user RobIII, maandag 25 augustus 2008 13:48

Dat betekent dat een crash niet langer heel Windows om zeep helpt, maar alleen dat specifieke deel.
Klopt, de applicatie draait dan in user space. Het gaat me dan echter om de applicaties die niets toevoegen (zoals een belachelijk geskinnede volumeregeling van Realtek, of een Quicktime icoon dat totaal geen nut heeft anders dan een functie die (ook) in je configuratiescherm is gefrot beschikbaar stellen).
De gemiddelde gebruiker kan die startup niet voorkomen, en vanwege hetzelfde gebrek aan technische kennis hebben ze die apps typisch wel nodig.
Goed, ik speculeer nu, maar in mijn ervaring (en ik zie heel wat doorsnee gebruikers, niet alleen familie maar ook vele collega's en zakelijke gebruikers) wordt die rommel nooit gebruikt. Hoe vaak verander je van resolutie? Hoe vaak verander je je Quicktime instellingen? Tuurlijk, er zijn altijd programma's die wťl een plek verdienen in de systray en die gun ik ze dan ook; sterker: ik stop er mijn eigen applicaties ook (soms) in, al is het maar dat ze dan altijd handig bereikbaar zijn.
En om nog een misverstand uit de wereld te helpen: applicaties gebruiken niet zomaar CPU cycles. Genoeg systray apps doen niets anders dan wachten op een message van Windows.
Ook hier ben ik het met je eens; zo'n volumeregeling of Quicktime kreng zal weinig tot geen CPU cycles kosten maar er zijn ook zat tools (webcam meuk, allerlei 'monitoring' van printers e.d., Nokia rommel etc) die wel degelijk in de achtergrond actief zijn en die dat dan ook maar wat graag via allerlei 'flitsende animaties' willen tonen in mijn systray.

Het is allemaal niet zo heel zwart-wit als het misschien lijkt; ik doel dan met deze blog ook voornamelijk op de excessen; niet op de applicaties die zich "netjes" gedragen.

[Reactie gewijzigd op maandag 25 augustus 2008 19:25]


Door Tweakers user mae-t.net, maandag 25 augustus 2008 15:25

Ze zullen geen CPU kosten, maar wel geheugen. Geheugen vol = swappen, swappen = traag. Zeker onder Vista gaat het toch best hard met dat geheugen.

Door Tweakers user painkill, maandag 25 augustus 2008 16:38

Het probleem is dat ieder programma een "all in one" tool wil zijn.
Wat er dus tot leid dat er steeds meer programma's onnodig groot worden, door onzinnige dingen als een eigen chatprogramma, videospeler, en weet ik veel wat nog meer.

En een advies aan roblll:

Je mag wel eens een keer komen met een positief verhaaltje :p

Door Tweakers user RobIII, maandag 25 augustus 2008 16:41

En een advies aan roblll:

Je mag wel eens een keer komen met een positief verhaaltje :p
Ik was je al lang en breed voor:
<snip>...Maar dat kon nog wel eens een rant an sich worden :+ Eerst maar weer eens een leuk stukkie schrijven voor het een rants-only blog wordt ;)
;)

[Reactie gewijzigd op maandag 25 augustus 2008 19:22]


Door Tweakers user fl!pulI, maandag 25 augustus 2008 22:29

Amen RobIII. En Joel Spolsky vind past niet bij wat ik vind. Mooi verhaal heb je geschreven.

Door Tweakers user sebastius, dinsdag 26 augustus 2008 08:37

Eerst dacht ik van joh vent wat zeur je. Maar nu niet meer. Ik ben namelijk de drivers van mijn laptop aan het downloaden. Ja je leest het goed: aan het downloaden. Niet 'het is al binnen', nee ben nu al bijna drie kwartier bezig.

Ruim 600 mb:

Geluidskaart: 80 mb
Netwerkkaart: 40 mb
Webcam: 6 mb
Bluetooth: 60mb
Kaartlezer: 5mb
Intel AHCI: 50mb
Videokaart: 16mb
Touchpad: 25mb
Intel WLAN: 200Mb!!!

Idioot. Geen idee waar het aan op gaat.

Door Tweakers user Jism, dinsdag 26 augustus 2008 10:04

Grappig. Maar weet je dat je dat adobe gebeuren ook kan omzeilen als je bijv als OS windows 2000 kiest en de jongste versienummer? ;) Werkt prima. Maar de reden voor de updates zijn voornamelijk exploits in PDFjes. Ik geef je gelijk met hedendaagse bestandsgrootte per applicatie, maar blijf toch lekker oudere versienummers gebruiken. Kan mij dat nou een reet roesten. Vroeger hielden ze teminste rekening met bestandsgrootte en dergelijk. Nu is elk programma bij wijze van in elkaar geklikt met SDK's en wat nog meer. Totaal geen optimalisatie meer aanwezig (dostijdperk, elke .exe comprimeren).

Door Tweakers user wvdburgt, dinsdag 26 augustus 2008 10:34

Vraagt quicktime niet doodleuk of je dat wel wilt overschrijven? Volgens mij zeurt quicktime bij mij altijd of ik wel alles wil koppelen. Die systray is trouwens wel irritant maar daar heb ik in os x toch geen last van. Hoe dan ook de rest wel. nog een voorbeeldje: MSN
verschrikkelijke bloatware. Alleen al daarom ben ik naar os x over gestapt. Natuurlijk , daar krijg je ook software bij. Maar dat is meestal geen vervelende software.

Door Tweakers user 108886, dinsdag 26 augustus 2008 14:03

Hulde aan je post... Daar moet idd dringend verandering in komen!
Maar euhm... Don't get me started on virusscanners! :D
Imo nog de ergste van allemaal.
*niet te verwijderen
*niet uit te schakelen
*start ook automatisch mee op; altijd, en vaak nog met een "startup scan" , zodra je pc up and running is, begint hij te scannen... wtf!
*irritante pop-ups en constant meldingen
*ongevraagd bemoeien
*constante activiteit
*zeeer systeembelastend
*...

en als je dan toch geÔnfecteerd wordt door een nieuw sterk virus, dan is het toch te laat want de virussen infecteren tegenwoordig als eerste de virusscanners zelf...

Door Tweakers user Cyphax, dinsdag 26 augustus 2008 14:19

ICQ -> pidgin (?) is waarschijnlijk erg verschillend, maar wel vlot en het doet wat het moet doen: chatten.
Dat valt echt tegen. Voor veel mensen geldt dit, maar voor volgens mij nog veel meer geldt dat Pidgin helemaal niet voldoet. Je kunt chatten, sure, maar het kan goed zijn dat directe filetransfers nog niet werken voor msn: mucho traag dus. Misschien werkt het intussen wel, maar dan pas sinds heel kort. En die webcam kan je shaken. Als je denkt dat niemand dat gebruikt, dan vergis je je wel. aMSN kan wel webcammen, maar de interface daarvan... dan kan je mensen beter MSN laten gebruiken. De interface is ingewikkelder. Logischer, schoner, maar je moet 3 (sub)menu's door voor je bij een "check mail" item komt. "Ja in MSN staat dat altijd gelijk op het scherm". Daar zit je dan. En no way dat het argument "tja, maar MSN is bloated, die interface is slecht" potten breekt. Dat kan je gewoon niet winnen, of je moet ze ervan weten te overtuigen dat MSN levensgevaarlijk is, of op het punt staat je vrouw af te pakken.

En zo gaat dat met veel dingen. De free-softwarealternatieven zijn vaak VEEL slanker, sneller en werken voor mensen als jij en ik fijner, maar wij zijn gewoon anders. Mensen willen de moeite niet doen als wat ze nu gebruiken werkt. Ik heb vrij veel moeite moeten doen om mijn ouders over te laten stappen op Firefox om alle echt belangrijke redenen: het kan meer dan IE6, en het is echt veiliger. Ze gebruiken het altijd, maar of het ze echt heel veel boeit?

Ik heb bij wijze van test afgelopen zaterdag zo'n gebruiker overgezet naar Ubuntu. Een trial, want ik zet 'r terug op Windows als het niet bevalt. Reden van omschakeling? Windows is gewoon lek en ze had bakken met virussen (uiteraard alles Hyves en Hotmail enzo, geen poweruser) en het werkte gewoon niet meer. Ik heb geen zin om allerhande toeren uit te halen, firewalls te installeren en virusscanners te draaien (en TOCH komen die virussen, mark my words) en dan ook nog te gaan lopen supporten (het helpt toch niet) dus ik heb dit aangedragen als oplossing en daar ging ze mee akkoord. Ze durfde eigenlijk al nieteens meer op Hyves. Een week of 2, als het dan niet bevalt hoor ik het. Ik ben benieuwd.

Door Tweakers user wvdburgt, dinsdag 26 augustus 2008 15:10

Nee pigit is ook rommel kun je beter adium x voor os x hebben. die is zo heerlijk in gebruik.

Door deNiros, dinsdag 26 augustus 2008 16:15

Voor al die rommel kiest de gebruiker zelf.

Als je van deze flauwekul verlost wilt zijn doe je gewoon het volgende:

- herinstalleer windows
- schakel de scripting engine van windows uit.
- gebruik windows in gewoon usermode, en niet als administrator
- installeer geen virusscanner
- download de zip van ccleaner en een malware scanner
- en gebruik indien mogelijk enkel applicaties van www.portableapps.com

Resultaat: windows blijft snel en stabiel, en geen crap.

alternatief:

gebruik slackware of puppy linux.

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 26 augustus 2008 16:17

Voor al die rommel kiest de gebruiker zelf.
Omdat de doorsnee gebruiker niet beter weet. We zijn niet allemaal Tweakers ;) Zoals ik meermalen aangeef in mijn blog heb ik mijn systeem netjes op orde en heeft de vorige XP installatie het van 2002 via SP 1, 2 en 3 uitgehouden tot 2008 zonder enig noemenswaardig probleem (met wat onderhoud natuurlijk). Toen ik een nieuw werkstation aanschafte begin dit jaar heb ik een nieuwe installatie uitgevoerd en dan kom je die dingen (weer) allemaal tegen. Maar ik gebruik nou eenmaal graag bepaalde tools (ook al zijn die (meer) bloated (dan nodig)).

Neemt niet weg dat er inderdaad voldoende alternatieven zijn voor het meeste; het is alleen zo verrekte moeilijk om iedereen daar aan te krijgen ;)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 augustus 2008 16:20]


Door Tweakers user zeroxcool, woensdag 27 augustus 2008 12:15

Prachtig verwoordt wat ik altijd denk als ik weer bij een vriend/kennis/familielid de PC aan het opschonen ben.

Misschien een idee om - wat sommigen in de comments al doen - een lijst op te stellen met allerlei alternatieven voor programma's die gewoon te groot/bloated aan het worden zijn. En daarbij (het liefst gratis) alternatieven...

Door Tweakers user gast, woensdag 27 augustus 2008 17:34

Ik herken het helaas ook. Opvallend vind ik wel dat dit probleem bij Apple software voor de Mac zich minder heftig lijkt voor te doen (Apple software op Windows is een ander verhaal :X).
Skype? De Mac versie is lekker basic.
Adium (MSN)? Qua download een groot programma, maar het is zeker geen bloatware.

Ik heb nog nooit een toolbar gezien. Vaak zijn de updates wel machtig groot, maar dat alleen maakt het nog niet direct bloatware.

Reageren is niet meer mogelijk