Mooi smoeltje

Door RobIII op dinsdag 30 september 2008 09:40 - Reacties (27)
Categorieën: Development, Life as a developer, Personal, Views: 11.862

Je hebt hét idee waarmee je het compleet gaat maken. Die 1,3 miljard euro die de jongens van YouTube opstreken bij hun overname is peanuts vergeleken bij het bedrag dat jij gaat verdienen met je applicatie en je zult je dan ook snel scharen onder de elite. Je applicatie wordt genomineerd om te worden toegevoegd aan het lijstje met wereldwonderen waarbij men zal twijfelen of dat plek 1 of 2 zou moeten worden.

http://tweakers.net/ext/f/WNK5c4TMWVwHvRTTBFLfRilv/full.gif En toch slaat je applicatie niet aan. Hoeveel marketing je er ook tegen aan smijt. Je laat de prijs zakken, je bouwt een 2.0 versie die nog slimmer is en je deelt zelfs gratis CD's uit op beurzen wereldwijd. Je applicatie is synergistisch, proactief, multitasking, patented, volledig AJAX en haalt het maximale uit de werknemers (linkje). Wat doe je verkeerd?

Tja, een erg simpel antwoord kan ik daar helaas niet op geven. Je doet iets verkeerd; dat moge duidelijk zijn. Maar wat dan? De kans is groot dat je dan eens moet gaan kijken naar je User Interface, en in de meeste gevallen zal dat de Graphical User Interface (GUI) zijn. Het smoelwerk van je applicatie. De toegang voor de gebruiker naar de onderliggende functies van je applicatie. Een (let wel: niet dé) sleutel in de rij van vele sleutelonderdelen in het recept voor succes.

http://tweakers.net/ext/f/LPRcH6nz6aYu518UiFDL881Q/full.gif Maar al te vaak zie ik in het dagelijks leven bij collegae of in mijn taak als moderator op GoT programmeurs voorbij komen die erg enthousiast hun nieuwste applicatie vol trots tonen. En maar al te vaak is daarbij erg veel aandacht gestoken in het 'compleet skinnable' maken van de applicatie. De 'duffe XP look' moet natuurlijk vervangen worden door een hippe gele 'lemon' kleur met flitsende controls. De saaie dropdowns die een browser toont moeten natuurlijk gestileerd worden zodat de duffe pijltjes nu hippe pijltjes zijn en het liefst trekken we alle kleurenregisters van onze VGA kaart even vol open. Door de hele stijl-brij wordt er echter vaak, achteraf bezien, teveel tijd gestoken in het überhaupt stileren van de applicatie en minder tijd in het daadwerkelijke nut van de applicatie. Een koekje voor de non-tweaker die meteen doorhad dat de afbeelding rechts een mediaspeler is.

Maar los van het stileren van een applicatie, al dan niet 'skinnable' (waarbij die laatste term vaak niet veel meer behelst dan het laden van een andere achtergrond afbeelding terwijl ik onder 'skinnable' toch ook echt het o.a. vervangen en verplaatsen van controls versta) wordt er vaak niet erg goed nagedacht over de informatie die de interface toont en de manier waarop die informatie gepresenteerd wordt; laat staan hoe die informatie bewerkt kan worden. Laat ik even het hele stileren gebeuren vast uit mijn systeem halen, want dat zit me toch hoger dan ik aanvankelijk dacht :P, zodat ik daarna verder kan met waarom ik deze blog in eerste instantie wilde gaan schrijven.

http://tweakers.net/ext/f/iuMMF2x74CHwI1JZQvGjGO0R/full.gif Wat mij mateloos stoort is een applicatie die zich niet houdt aan de door mij zo zorgvuldig ingerichte defaults van mijn OS. True, ik schakel XP ook meteen over van "teletubby" naar Royale en ook mijn wallpapertje vervang ik door een mooie zelfgekozen wallpaper. Maar dan verwacht ik wel dat een applicatie dat netjes mee doet. Dit gaat in de meeste gevallen nog goed, behalve (ik noem maar wat random applicaties) applicaties als Photoshop, Winamp, Safari en Quicktime die het vertikken zich aan mijn geselecteerde en samengestelde theme te houden. Sommigen maken het nog bonter door bepaalde conventies domweg om te gooien; zo wordt in Safari bij het klikken in de adresbalk niet de hele URL geselecteerd, waardoor ik eerst met wat knoppenrammen de URL moet verwijderen, hebben optieschermen geen 'OK' knop waar ik me telkens lens naar zoek en hebben in Quicktime een aantal gangbare keyboard shortcuts een totaal wereldvreemd resultaat bij het indrukken ervan. Het ziet er misschien wel 'gelikt' uit, maar ik wil het niet! :(

Daarbij is zo'n theme niet voor niets via het OS te regelen. Mensen met een visuele handicap zullen eerder een contrastrijk thema selecteren of samenstellen en mensen met een lichamelijke beperking zullen wellicht bepaalde opties als 'plaktoetsen' of alt-keys voor snelle toegang tot bepaalde velden of andere zaken gebruiken. Als dat eenmalig is ingesteld hoort, in mijn zo nederige mening, de hele meute aan applicaties zich daar netjes aan te houden (tenzij het écht, écht niet anders kan in bepaalde extreme gevallen). Laat dat stileren dus achterwege of maak het optioneel. In een aantal applicaties is dat inderdaad optioneel, in de meeste niet. Er is niets mis met een leuk kleurtje her-en-der, of een leuk icoontje om een knop of toolbar op te vrolijken, maar maak ze niet de primaire methode om te communiceren met je gebruiker. Een website (of web applicatie om maar eens Web2.0 te gaan) zonder CSS is geen porem om te bekijken, maar een goede web applicatie blijft dan wél functioneel en hele goede web applicaties ook nog zonder gebruik van Javascript. Hou je dus gewoon aan het OS-theme waar mogelijk en sla niet compleet op hol in het stileren van je applicatie. Geloof het of niet, maar er is door hele knappe koppen gedacht over die 'saaie' look van Windows, maar ook OSX of *n*x varianten van de GUI's. Skinnen is leuk maar maak het optioneel en ondergeschikt aan alle, maar dan ook alle, functionaliteit die je applicatie kan bieden: zijn er nog functionele zaken die je ooit zou willen implementeren doe dat dan eerst. Sure, een gelikte skin zal allicht je applicatie sneller doen verkopen, maar een applicatie met een mooi smoeltje die verder weinig spannends doet zal je klanten alleen maar van een koude kermis doen thuiskomen en zich bedrogen laten voelen. Daarbij loopt het vaak al gauw uit op Software bloat.

http://tweakers.net/ext/f/rJLrKK1yJNmq8dTIfx369gVa/full.gif Goed, themes en skins en andere zaken daargelaten mankeert er met grote regelmaat nog vanalles aan een GUI. Een GUI dient om een gebruiker te helpen een taak uit te voeren. Een GUI moet dus geen taak an sich worden voor de gebruiker om zich er door heen te worstelen. Een GUI waarin ik te lang moet zoeken naar hoe ik een bepaalde taak kan uitvoeren heeft bij mij snel afgedaan. Een mooi voorbeeld waar we nu nog steeds allemaal van profiteren is Google. Weinig tot geen poespas op de zoekpagina, één textbox en 2 knoppen. That's it. En totdat doordrong tot de vele andere concurrenten vele jaren geleden dat dat een groot onderdeel was van het succes van Google zagen veel zoekmachines er uit als "the strip". Een volgeknalde pagina met ads, 'handige' sidebars, nutteloze weerinformatie uit regio's aan de andere kant van de wereld en ga zo maar door. On a side-note: wat dat betreft doet Google het met de 'persoonlijke homepage' wel leuk; daarin kan ik zelf bepalen hoe ik mijn startpagina inricht (en sure, vele anderen zullen dat ook kunnen, ik ga ze niet allemaal noemen of uitzoeken). Live.com (toen nog MSN.com wat nu nog steeds een puinhoop is), Altavista en Ask.com volgden en zegevierden mee (hoewel in minder mate dan Google, maar dat had weinig met de GUI te maken ;) ). Zoekmachines die het niet (willen?) leren, zoals Yahoo, AOL en Lycos zullen al gauw nieuwe of beginnende gebruikers afschrikken danwel verwarren.

http://tweakers.net/ext/f/XQkc4Uhk4y3bc597kGiFv8ay/full.gif Dus; overzicht en bruikbaarheid is key. Het ontwerp is ondergeschikt aan de functionaliteit. Maar dient wel overzichtelijk en toegankelijk te zijn. Keyboard shortcuts worden op prijs gesteld door ervaren en langdurige gebruikers van je applicatie. Uniformiteit ook. Om eens een mooie b*llshitbingo-term van de marketing jongens te gebruiken: de GUI en de achterliggende functionaliteit moeten in synergie en symbiose leven :Y) Het gebruik van de juiste controls voor de juiste taken is daarbij belangrijk. Een dropdown heeft een totaal andere toepassing dan een listview; dat zal iedere programmeur wel duidelijk zijn. Maar een dropdown met 5 opties kan vaak, niet altijd, ook vervangen worden door een aantal radio buttons. Maar radio buttons kun je dan weer niet zomaar vervangen door checkboxes. Een statusbalk zal een gebruiker onderin je applicatie zoeken, niet in de titelbalk en een Annuleren-knop zit rechts van een OK-knop. Een aantal zaken zal je bekend in de oren klinken, een aantal zaken was je misschien nog nooit opgevallen. Op het moment dat ze echter verkeerd worden toegepast knal je er een keer tegen aan. Soms met rampzalige gevolgen van dien (verlies van gegevens bijvoorbeeld). Als van tabblad gewisseld wordt hoort er géén (permanente, data wijzigende) actie uitgevoerd te worden; daar zijn knoppen voor. Als een checkbox wordt aangevinkt dient bij een tweede klik (of druk op de spatiebalk) het vinkje weer te verdwijnen of in een enkel geval 'grayed' te worden, maar dient de GUI niet zomaar iets uit te voeren. Een knop of menuoptie waarvan de tekst eindigt op "…" zal een vervolgactie vereisen of tweede scherm vertonen; is je dat al eens opgevallen (neem een goede GUI ;) )? Maar al te vaak zal een fout in het ontwerp van een GUI uiteindelijk de functionaliteit van diezelfde GUI ten onder doen gaan omdat de programmeur rare bokkensprongen dient te maken om de verkeerde controls te laten doen wat hij wil dat ze doen terwijl bij het gebruik van de juiste controls geen enkel vuiltje aan de lucht zou zijn geweest. En mensen: let eens op de Tab-order van controls!

http://tweakers.net/ext/f/eVmiwjZGPFwTQfz81cMwmldV/full.gif Ik kan duizend-en-één foute interface-bloopers voor je opnoemen maar een, helaas wat verouderde, site heeft dat heel mooi samengevat in de Interface Hall of Shame. En hoewel de website zelf, anno 2008, ook wel voor enige nominaties in deze HoS in aanmerking komt is het zeker eens het lezen waard. Het beste is om het ontwerp van een GUI over te laten aan mensen die er voor gestudeerd hebben; het is een heuse studie en het loont zich om eens een kijkje in dat wereldje te nemen. Maar het is niet altijd mogelijk (of betaalbaar) om een 'interaction designer' op een project te zetten. Het probleem van programmeurs is vaak dat zij de achterliggende functies één-op-één vertalen naar een GUI en dat zijn dus vaak de laatsten aan wie het ontwerp van een GUI overgelaten dient te worden. Toch komt het vaak in hun (of onze ;) ) schoot terecht en hoort dan nou eenmaal bij het vak volgens de bazen. Daarom kan het als programmeur ook geen kwaad je eens een beetje te verdiepen in het ontwerpen van een GUI, zij het native applicatie zij het web (waarbij semantiek ook nog eens om de hoek komt kijken!). Daar valt veel winst in te behalen en het zal het plezier dat een gebruiker beleeft in een applicatie zeker verhogen. Er zijn veel goede boeken over interface design (veel daarvan zul je terugvinden in ons Centraal boekentopic - part II) en hoewel je misschien niet alle ins en outs hoeft te kennen durf ik te stellen dat 90% van de programmeurs hier wel wat in bijgeschaafd kan worden; mezelf incluis.

http://tweakers.net/ext/f/9vdjonrB1Nhv6dsKPAZjuN6Y/full.gif Als zichzelf respecterend blogger dien je na je betoog tot een conclusie te komen en die zal ik dan ook nu weer trekken: Natuurlijk is een weluitgedachte en in alle opzichten verantwoordde GUI met een waardeloze applicatie erachter nog steeds nutteloos en geen money-making machine. Laat dat duidelijk zijn. Maar het is wel degelijk een bepalende factor op de weg naar succes. Een bakker bakt mijn brood, een kapper kapt mijn haar, een automonteur repareert mijn lekkende koppakking, een programmeur bouwt een functionele applicatie en een 'interaction designer' zorgt ervoor dat iedereen die functionele applicatie soepeltjes en met gemak kan bedienen. Ieder zijn vak. Ik kan mijn broertje prima millimeteren en met mijn "easy bake" oventje kan ik best een leuk broodje bakken. En een bruikbare applicatie maak ik ook in een handomdraai. Maar ik waan mezelf geen kapper of bakker en al helemaal geen interaction designer. Schoenmaker blijf bij je leest!

TwitterNuJIJeKudosFacebookFriendfeedGoogle BookmarksDiggdel.ici.ousTechnoratiSphinnMixxStumpleUponYahoo! BookmarksMaak je eigen RML op RobIII.nl!

Volgende: Kluts kwijt 10-'08 Kluts kwijt
Volgende: Zoeken in Outlook 09-'08 Zoeken in Outlook

Reacties



Door Joosie, dinsdag 30 september 2008 10:22

Amen my brother!

Geweldig stuk en zo herkenbaar!

Door Tweakers user breadje, dinsdag 30 september 2008 10:44

Heel herkenbaar stuk, ben het er ook 100% mee eens. Helaas hebben programmeurs echter nog wel eens onbegrip voor commentaar op de consistentie van de hele UI. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de programma maker er erg van overtuigd was dat zijn programma toch echt een van de uitzonderingen was waardoor sneltoetsen anders zouden moeten werken, of waarom het kruisje rechtsboven als OK knop zou moeten werken (ipv annuleren)

Door Tweakers user ReseTTim, dinsdag 30 september 2008 11:05

ik mis worden zoals usability en jakob nielsen ;)

btw nog een interessant interview met hem..
http://www.usarchy.com/20...steve-krug-jakob-nielsen/

Door Tweakers user ReseTTim, dinsdag 30 september 2008 11:17

damn de video is offline.. :/ :( iig hier.. bij jullie ook?

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 30 september 2008 11:18

Ik ben geen interaction designer, maar usability is volgens mij een onderdeel van het grotere geheel. En zonder nog 5 pagina's vol te willen schrijven had ik daar gewoon te weinig ruimte voor in dit algemene(re) artikel. Desalniettemin zijn interessante links en comments die een artikel aanvullen natuurlijk nooit weg, waarvoor dank ;)
Video's die niet werken doen helaas wel af aan de user-experience, jij lutser :P

Overigens relevant recent (vandaag) nieuws: Justitie VS dwingt iTunes-toegankelijkheid voor blinden af. Hoe toevallig :)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 30 september 2008 11:28]


Door Tweakers user neothor, dinsdag 30 september 2008 11:19

Ik heb niets tegen apps die werken met skins. Maar zorg er dan inderdaad wel voor dat de mogenlijkheid bestaat om de OS thema settings te gebruiken

Door Tweakers user Little Penguin, dinsdag 30 september 2008 11:59

Nu noem je Yahoo! als voorbeeld, maar wist je dat Yahoo! (net als AOL) ook een "losse" search-pagina heeft?

Zelfs Lycos heeft dat :)

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 30 september 2008 12:02

Nu noem je Yahoo! als voorbeeld, maar wist je dat Yahoo! (net als AOL) ook een "losse" search-pagina heeft?

Zelfs Lycos heeft dat :)
Hoe groot acht je de kans dat een nieuwe gebruiker search.yahoo.com gebruikt i.p.v. www.yahoo.com? Sure, Yahoo! is meer dan een zoekmachine dus dat verklaart hun 'drang' naar een portal achtige site wel; het ging dan ook alleen maar om het idee. Altavista bijvoorbeeld (de "www versie" ja) was vroeger net zo'n puinhoop, net als de meeste anderen.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 30 september 2008 12:36]


Door Tweakers user Djohnnie, dinsdag 30 september 2008 12:11

Fantastische post. Hieruit kunnen vele mensen iets leren denk ik. Ondanks het feit dat we tegenwoordig zo goed als constant worden geconfronteerd met GUI's, word hier nog te weinig aandacht aan besteed.

Ook een interessant artikel over deze materie is "Joel on Software":
http://www.joelonsoftware...apters/fog0000000057.html

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 30 september 2008 12:14

Ook een interessant artikel over deze materie is "Joel on Software":
www.joelonsoftware.../fog0000000057.html
Joel haal ik sowieso regelmatig aan in mijn blog(s to come :) ) en is dan ook altijd een goede keus om even te raadplegen bij twijfel. Overigens de link naar het complete stuk (alle 9 ofzo chapters): www.joelonsoftware.../fog0000000249.html

[Reactie gewijzigd op dinsdag 30 september 2008 12:53]


Door Tweakers user Little Penguin, dinsdag 30 september 2008 12:26

Hoe groot acht je de kans dat een nieuwe gebruiker search.yahoo.com gebruikt i.p.v. www.yahoo.com?
Die kans acht ik ongeveer net zo groot als dat een gebruiker search.aol.com zou gebruiken en die noem je wel :)

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 30 september 2008 12:33

Die kans acht ik ongeveer net zo groot als dat een gebruiker search.aol.com zou gebruiken en die noem je wel :)
:X dat heeft gister dan een redirect opgeleverd of some kind, want ik heb bewust de www's geprobeerd. Ik heb hier effe zitten pielen en www.aol.com en www.aol.nl geven idd cluttered pagina's. Hoe ik bij die search.aol.com ben uitgekomen mag Joost weten. Ik zal de post aanpassen. ;) – Done.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 30 september 2008 12:35]


Door Tweakers user TheJVH, dinsdag 30 september 2008 12:35

Leuk stukje, zeker omdat ik net 4 weken bezig ben met m'n studie ''Communication and Media Design''.

Ook toevallig, ik heb dit topic net een paar dagen geleden geopend:
Menu's in games de laatste tijd...

Door Tweakers user Cyphax, dinsdag 30 september 2008 13:11

Ik ben het ook 100% eens met het gestelde. Ik herinner mij als leuk voorbeeld de installatie van drivers voor een Linksys WiFi-kaartje (PCMCIA) op Windows. Voldeed EXACT aan wat hierboven afgekeurd wordt. De applicatie leek wel een webpagina. Knoppen? Plaatjes die eventueel knoppen zouden kunnen zijn kon je krijgen. Wil je weten of het een knop is? Klik er maar op. Doet ie het niet, dan kan het nog steeds een knop zijn, die disabled is. Om te JANKEN. Het werkte echt voor geen meter. Dat gold helaas voor de hele driver, dus die kaart kreeg ik sowieso niet aan de praat. Volgende poging: een Conceptronic-kaartje (geloof ik, echt zo'n B-merk net als bijv. Sweex). De software die daarbij zat was niet zo mooi om te zien, bevatte links en rechts wat goedkope spelfouten (slordig) maar intussen gebruikte die applicatie mooi voor het grootste deel de standaard controls van Windows. Op een paar custom icoontjes na die de status laten zien dan. Dat programma'tje werkte zoooo veel beter ondanks dat die van Linksys mooier is op het oog.

Maar ook Microsoft zelf kan hier echt wat van. Zet naast elkaar op Windows XP: MSN Messenger, Windows Media Player, Paint, Word ehh 2003? (die blauwe iig) of Word 2007. Bijna geen touw aan vast te knopen.

Als ik dat vergelijk met hoe een Ubuntu afgeleverd wordt: alleen maar normale controls. De layout van applicaties is niet altijd even consistent, per applicatie kan de toolbar nog weleens verschillen qua icoontjes, maar echt: die programma's werken echt veel beter. CD's branden met Nero, zie die prachtige quickstart, lekker duidelijk allemaal. En software die je opgedrongen krijgt van fabrikanten lijkt ook nergens op in de regel. Alsof er door de verkeerde mensen wordt nagedacht over de interfaces. Volgens mij kunnen die mensen beter webpagina's enzo gaan ontwerpen, daar kan je je veel beter op uitleven.

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 30 september 2008 13:59

Volgens mij kunnen die mensen beter webpagina's enzo gaan ontwerpen, daar kan je je veel beter op uitleven.
En ook daar dien je dat met mate toe te passen en te doseren; sla je er in door dan werk je je eigen product de grond in :)

Door Tweakers user Kadonder, dinsdag 30 september 2008 14:19

Ik weet niet hoe het bij Safari werkt onder Windows maar onder Mac OS X moet je op de favicon klikken om de gehele url te selecteren.

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 30 september 2008 14:22

Ik weet niet hoe het bij Safari werkt onder Windows maar onder Mac OS X moet je op de favicon klikken om de gehele url te selecteren.
Dat zal best maar is dus buiten de conventie om en dus verwarrend ;) Als ik zo voor elke applicatie 10 'trucjes' uit mijn hoofd moet leren heb ik wat te doen zeg :P

Door Tweakers user 108886, dinsdag 30 september 2008 14:36

Zelf ontwerp ik websites en ook daar is het soms erg grappig om te zien hoe overbodige menu's en gadgets de functionaliteit van de site énorm in de war kunnen brengen.

Of hoe bedrijven er geweldig in kunnen slagen het telefoonnummer of zelfs adres dusdanig goed te verstoppen... Eenvoud siert. Dus amen @ uw post.

Ook is het omwille van overbodige en belachelijk lastig-ingerichte software dat ik liefst enkel de drivers van hardware zonder meegeleverde software wens te installeren (geluidskaart, wifi, bluetooth, cardreaders, ...)

Door Tweakers user Swelson, dinsdag 30 september 2008 15:18

Goed geschreven stuk, mijn complimenten!

Door Tweakers user Reinier, dinsdag 30 september 2008 15:30

Mooi stuk RobIII, maar OK-Cancel of Cancel-OK is niet zo eenvoudig als je zegt, als we Jacob mogen geloven: http://www.useit.com/alertbox/ok-cancel.html :)

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 30 september 2008 15:57

maar OK-Cancel of Cancel-OK is niet zo eenvoudig als je zegt
Er wordt misschien wat veel ophef over gemaakt over zoiets triviaals en er zijn nogal wat implementatieverschillen inderdaad, maar daarom zeg ik juist dat uniformiteit goed is. Als je een lijn van producten hebt, zorg dan dat ze zich allemaal consistent aan je keuze (be it A of B) houden en zorg er ook voor dat het binnen 1 product allemaal op 1 lijn zit en niet afhankelijk is van de stand van de maan ofzo. Daarbij zegt Jakob het zelf ook al in de pagina die je aanhaalt:
Following platform conventions is more important than suboptimizing an individual dialog box.
Ik vind in het aangehaalde artikel zelfs dat Jakob het wat simpel afdoet:
Either choice has good arguments in its favor, and no choice is likely to cause usability catastrophes.
Dat kan dus wel; hij concludeert zelf regelmatig dat mensen niet lezen en dus maar gewoon raak klikken. Nu is een ok/cancel dialog redelijk snel te overzien maar dan nog kan het wel degelijk 'catastrofale' gevolgen hebben (hoewel die eventueel een 2e bevestiging zouden moeten hebben naar mate ze catastrofaler worden). Dat maakt het dan automatisch een 'usability catastrophe'.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 30 september 2008 16:05]


Door Tweakers user Silent7, dinsdag 30 september 2008 18:07

ik heb de tekst geplakt in word en opgeslagen. Leuke input al ben ik geen devver, het principe gaat voor meer dingen op. _O_


Door Tweakers user Tigerken, woensdag 1 oktober 2008 15:51

Zeer mooie tekst ! :)

En bedankt voor de wallpaper tip :D

Door Tweakers user Alex), maandag 6 oktober 2008 13:08

Mooie tekst Rob, ik ben het er helemaal mee eens. Je legt precies uit hoe ik over UI-opbouw denk, iets waar vrienden van mij wel eens moeite mee hebben...

"Ziet er mooi uit he? [linkje]"
Nee, niet echt. Die controls gebruik je fout, dat heeft geen nut, dat is verwarrend, ...
"Zeikerd, het werkt gewoon goed hoor"
Het werkt wel, maar niet logisch
"Jawel"
*zucht*

Volgende keer geef ik ze dit artikel wel ;)

Door Tweakers user vdevos, zondag 26 april 2009 01:34

Dus dat doe ik verkeerd |:( haha erg leuk stuk om te lezen en als toekomstig Software Engineer zéér zeker "iets" om rekening mee te houden :X

Interface Hall of Shame, made me smile :*)

Reageren is niet meer mogelijk